A Csernobil zseniális film, ami a kor megjelenítését illeti, illetve a katasztrófa emberi oldalát, átélhetőségét.
Viszont csapnivalóan pocsék film pont abban amit a legjobban akar: az üzenet átadásában.
A borzasztó szájbarágásra gondolok, amikor erővel sulykolja belénk, hogy az egész rettenet a kommunizmus gyakorlata, a hazugságban élő társadalom, a mindent átható sumákolás és meghunyászkodás miatt történt.
Amit a történet konkrétan nem támaszt alá!
A kommunizmus gyakorlata, a hazugságban élés, a sumákolás és meghunyászkodás szörnyűsége természetesen igaz. Éppenséggel a tragédia bekövetkezése és ez között azonban nincs ok-okozati kapcsolat, vagy távolról sem annyi, mint amennyi szájbarágást erre fordítanak, illetve amennyire erőltetve össze akarják kötni.
Konkrétan: maga a film mutatja be - egyébként remekül - hogy a tragédia bekövetkezése semmi más, csak egyetlen ember személyes döntéseinek következménye. Gyatlov, aki annyira gátlástalan, hogy kikapcsoltat két biztonsági rendszert, vezérlő automatikát, félredobja a szabályzatot, terrorizálja a beosztottjait - nagyjából azért, hogy saját és felettesei előmenetele ne szenvedjen csorbát. A tragédia csak ezért, és nem másért következik be. És nem, nem állíthatta volna meg a vészleállító konstrukciós hibájának nemléte sem.
Hiába rágják a szánkba újra és újra, ez nem a kommunizmus, mint rendszer bűne. Ez Gyatlov hibája, illetve a két feletteséé, senki másé. És ez, az emberi hitványság bizony nem következik a kommunizmusból (noha kétségtelenül ráerősít, de ez, ebben a történetben nem kirívó), ez univerzális: számtalan ipari katasztrófa filmet leforgathatnánk bármely demokrácia 20. századi történetéből (az USA-éból meglepően sokat), ahol a katasztrófát és mások, akár tömegek halálát semmi más, csak az egyéni - jellemzően vezetői - döntések okozták: becsvágy, előmenetel, profitérdek, hanyagság, stb. Csupa olyan, amihez nem kell, egy hazug rendszerben élni. Nem kell maga a "rendszer". Csak szemétnek, hanyagnak, gondatlannak lenni. Közelmúltbeli példa: a genovai autópálya híd leomlása. De egy elhallgatott konstrukciós hiba sem egyedi kommunista sajátosság. Pl. a Boeing.
És ahhoz képest, ahányszor elmondják a filmben a "hazugság" szót okozati környezetben, édeskevés, hogy a film eleji monológban megnevezik Gyatlovot fő felelősként.
Sajnos ez miatt a szájbarágós, de a történet kontextusában durván hamis üzenet miatt a film szerintem nem jó. De mint az ajnározós példák mutatják, a dolog működik, a kritikusok és az emberek egyaránt könnyedén átsiklanak az ordító dramaturgiai bukfenc fölött. Pedig ez miatt nekem annyira keserű volt a szájam íze, hogy nem tudok nem arra gondolni: a sorozat nem e egy újabb propaganda gyöngyszem a nyugat aktualizált orosz utálatában? Egy hitelesnek tűnő, mégis propagandisztikus gyöngyszem.
Az már hagyján, hogy igen durva hülyeségek vannak benne, amik szintén hitelteleníthetik a történetet magát. Gondolok elsősorban a mai korszellemből visszasugárzott, 2 részen át tartó kutyalövöldözős derpegésre: ez a film legkevésbé hihető szála, konkrétan egy nagy szar. Valószínűleg nem volt a Szovjetunióban akkoriban olyan kiskatona, aki nem megkönnyebülést érzett volna, ha az erőműtől távol osztják be kutyák lelövésére, - és nem közvetlen az erőműhöz, vagy éppenséggel Afganisztánba - ahelyett, hogy ezen lelkizzen hónapokon át.
Szóval el kéne felejteni a Csernobil ajnározását, mert összességében nem jó film. Közelebb hozza, átélhetővé teszi a tragédiát, aztán az egészet hitelteleníti giccses, nagyon megmondani akaró rendszerkritikával, ami ugyan igaz, de a sztori nem támasztja alá. Kár érte.
Teljesen felkészületlenül ültem be a filmre és a korszakot sem ismerem. Nem olvastam cikkeket, hogy miről fog szólni a film.
Nem is értettem a filmet.
Ezt valóban más szemmel kell nézni mint a többi produkcióját. Nagyon tetszett a képiesség, a színészek munkája és úgy általában látszik ,hogy Tarantino nem szarral gurigázik. Viszont nélkülözhető tudás hiányában nehezen élvezhető teljes terjedelmében a film.
az egyetlen ok, amiért a szovjetek elkezdtek kármentesíteni, az a nyugat vernyákolása, ha ugyanez keletebbre történik, a mai napig izzó parázson járna a személyzet üzemeltetni a megmaradt blokkokat.
Azert ahhoz kepest elegge gyorsan reagaltak, megelozve egy joval nagyobb katasztrofat. Hasonlo szituacio egy demokratikus orszagban sem lenne gyorsabb(max. a standardok miatt jobb lett a technologia).
A filmes világ legmélyebb bugyraiba hívlak el titeket egy utazásra, mert igenis több van ma a filmekben, mint a látványpornó.
Keresés
Friss topikok
heizer:
A Csernobil zseniális film, ami a kor megjelenítését illeti, illetve a katasztrófa emberi oldalát,... (2020.01.08. 15:37)Ezek voltak 2019 legjobb sorozatai
HuGSz:
Teljesen felkészületlenül ültem be a filmre és a korszakot sem ismerem. Nem olvastam cikkeket, hog... (2019.09.01. 08:09)Volt egyszer egy Hollywood – KRITIKA
randomuser1:
az egyetlen ok, amiért a szovjetek elkezdtek kármentesíteni, az a nyugat vernyákolása, ha ugyanez... (2019.06.30. 12:16)Chernobyl - KRITIKA
heizer 2020.01.08. 15:37:18
Viszont csapnivalóan pocsék film pont abban amit a legjobban akar: az üzenet átadásában.
A borzasztó szájbarágásra gondolok, amikor erővel sulykolja belénk, hogy az egész rettenet a kommunizmus gyakorlata, a hazugságban élő társadalom, a mindent átható sumákolás és meghunyászkodás miatt történt.
Amit a történet konkrétan nem támaszt alá!
A kommunizmus gyakorlata, a hazugságban élés, a sumákolás és meghunyászkodás szörnyűsége természetesen igaz. Éppenséggel a tragédia bekövetkezése és ez között azonban nincs ok-okozati kapcsolat, vagy távolról sem annyi, mint amennyi szájbarágást erre fordítanak, illetve amennyire erőltetve össze akarják kötni.
Konkrétan: maga a film mutatja be - egyébként remekül - hogy a tragédia bekövetkezése semmi más, csak egyetlen ember személyes döntéseinek következménye. Gyatlov, aki annyira gátlástalan, hogy kikapcsoltat két biztonsági rendszert, vezérlő automatikát, félredobja a szabályzatot, terrorizálja a beosztottjait - nagyjából azért, hogy saját és felettesei előmenetele ne szenvedjen csorbát. A tragédia csak ezért, és nem másért következik be. És nem, nem állíthatta volna meg a vészleállító konstrukciós hibájának nemléte sem.
Hiába rágják a szánkba újra és újra, ez nem a kommunizmus, mint rendszer bűne. Ez Gyatlov hibája, illetve a két feletteséé, senki másé. És ez, az emberi hitványság bizony nem következik a kommunizmusból (noha kétségtelenül ráerősít, de ez, ebben a történetben nem kirívó), ez univerzális: számtalan ipari katasztrófa filmet leforgathatnánk bármely demokrácia 20. századi történetéből (az USA-éból meglepően sokat), ahol a katasztrófát és mások, akár tömegek halálát semmi más, csak az egyéni - jellemzően vezetői - döntések okozták: becsvágy, előmenetel, profitérdek, hanyagság, stb. Csupa olyan, amihez nem kell, egy hazug rendszerben élni. Nem kell maga a "rendszer". Csak szemétnek, hanyagnak, gondatlannak lenni. Közelmúltbeli példa: a genovai autópálya híd leomlása. De egy elhallgatott konstrukciós hiba sem egyedi kommunista sajátosság. Pl. a Boeing.
És ahhoz képest, ahányszor elmondják a filmben a "hazugság" szót okozati környezetben, édeskevés, hogy a film eleji monológban megnevezik Gyatlovot fő felelősként.
Sajnos ez miatt a szájbarágós, de a történet kontextusában durván hamis üzenet miatt a film szerintem nem jó. De mint az ajnározós példák mutatják, a dolog működik, a kritikusok és az emberek egyaránt könnyedén átsiklanak az ordító dramaturgiai bukfenc fölött. Pedig ez miatt nekem annyira keserű volt a szájam íze, hogy nem tudok nem arra gondolni: a sorozat nem e egy újabb propaganda gyöngyszem a nyugat aktualizált orosz utálatában? Egy hitelesnek tűnő, mégis propagandisztikus gyöngyszem.
Az már hagyján, hogy igen durva hülyeségek vannak benne, amik szintén hitelteleníthetik a történetet magát. Gondolok elsősorban a mai korszellemből visszasugárzott, 2 részen át tartó kutyalövöldözős derpegésre: ez a film legkevésbé hihető szála, konkrétan egy nagy szar. Valószínűleg nem volt a Szovjetunióban akkoriban olyan kiskatona, aki nem megkönnyebülést érzett volna, ha az erőműtől távol osztják be kutyák lelövésére, - és nem közvetlen az erőműhöz, vagy éppenséggel Afganisztánba - ahelyett, hogy ezen lelkizzen hónapokon át.
Szóval el kéne felejteni a Csernobil ajnározását, mert összességében nem jó film. Közelebb hozza, átélhetővé teszi a tragédiát, aztán az egészet hitelteleníti giccses, nagyon megmondani akaró rendszerkritikával, ami ugyan igaz, de a sztori nem támasztja alá. Kár érte.
Bejegyzés: Ezek voltak 2019 legjobb sorozatai
Képmutató a kultblog 2020.01.03. 21:50:49
Bejegyzés: Ezek voltak a 2019-es év legjobb filmjei
Béres Zsolt Péter 2020.01.02. 16:02:15
Bejegyzés: Ezek voltak a 2019-es év legjobb filmjei
Nietzsche. 2020.01.02. 14:27:06
Bejegyzés: Ezek voltak a 2019-es év legjobb filmjei
fgyuri77 · http://vizvezetekszereles.info 2020.01.02. 13:13:55
Bejegyzés: Ezek voltak a 2019-es év legjobb filmjei
HuGSz 2019.09.01. 08:09:09
Nem is értettem a filmet.
Ezt valóban más szemmel kell nézni mint a többi produkcióját. Nagyon tetszett a képiesség, a színészek munkája és úgy általában látszik ,hogy Tarantino nem szarral gurigázik. Viszont nélkülözhető tudás hiányában nehezen élvezhető teljes terjedelmében a film.
Bejegyzés: Volt egyszer egy Hollywood – KRITIKA
Hizdahr zo Loraq 2019.08.30. 13:01:46
Bejegyzés: A Star Wars most lőtte el az évtized SPOILERÉT?
randomuser1 2019.06.30. 12:16:37
Bejegyzés: Chernobyl - KRITIKA
doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2019.06.29. 14:08:33
Bejegyzés: Íme a nyár legfontosabb premierei! - Sorozatok terén
Bicepsz Elek 2019.06.29. 12:27:14
Bejegyzés: Chernobyl - KRITIKA
Panelmedve 2019.06.29. 09:45:53
Bejegyzés: Chernobyl - KRITIKA
Panelmedve 2019.06.29. 09:44:42
Bejegyzés: Chernobyl - KRITIKA
Bicepsz Elek 2019.06.29. 06:31:08
Bejegyzés: Chernobyl - KRITIKA