Képmutató

a kultblog

MI AZ?! - Mi SPOILERES kritika

Jordan Peele-re volt szüksége a horror műfajnak. A zsáner ugyanis az utóbbi években leginkább eszetlen jumpscarekről szólt, és súlytalan történeteket, közhelyes vallási és/vagy városi legendákat vett alapul. Peele viszont első mozijával, a Tűnj el!-el egy olyan összetett képletet alkotott meg, amiben egyszerre vegyül a társadalomkritika, a rasszizmus, a pszichológiai feszültség és az összetett történet. Ez olyasmi, amire a közönség és a szakma is egyaránt szomjazott, ezt példázza a négy Oscar-jelölés – amiből az írást szoborra is váltotta -, valamint a közönség körében aratott átütő siker is. A stílusos rendezés, a kiváló kamerakompozíciók mind-mind a rendező védjegyévé váltak, de a MI bemutatóját botrányok is tetőzték bőven, melyek első látásra inkább tűntek egy jó marketinghúzásnak, mint felelőtlen kijelentéseknek. Ezek tudatában, nézzük meg, hogyan is muzsikált a MI.

55560343_579835272531140_7810268105015296000_o.jpg

Adelaide (Lupita Nyong'o) retrospektív merengésével indul a film, amikor is '86-ban elkószál a szüleitől egy vidámparki látogatás során, mely olyan mély traumát okoz számára, aminek hatására beszédképtelenné válik. Pártíz évvel később családjával látogat el Santa Cruz-ba - gyermekkori traumája helyszínére -, ahol érződik, valami nagyon nincs rendben. Az éjszaka során ismeretlenek jelennek meg a felhajtón, akik kiköpött másai a családnak, és a pokol bizony elszabadul, amint fény derül arra, kik is ők valójában.

A történetvezetés egyszerűen parádés az egész film során, jól fokozódik a feszültség, melyben a filmzenének is elengedhetetlen szerepe van, de a rengeteg, nehezen értelmet nyerő utalás és a narratíva folyamatos tágítása is épp úgy alapvető a receptben. A dopperlgängerek olyan sok féleképpen értelmezhető metaforát hordoznak magukban, melynek hatására a nézői agy megállíthatatlanul zakatolni kezd. A hasonmások és a felszíniek párharca értelmezhető a lelkünk civilizált és barbár felének harcaként is, épp úgy, mint az idegentől való félelem manifesztációjának, de ahogy több konteó fogalmazott: még a demokrata kontra republikánus párharcot is belevizionálhatjuk, ha éppen arra szottyan kedvünk. A történet viszont nem csak az USA-nak mutat görbe tükröt, hanem minden embernek.

us-family.jpg

A hasonmások szoros összeköttetésben vannak földi másaikkal, ám a több évtizednyi elnyomás haragot szül a társadalmukban, és a filmen átívelő, komplett narratíva igazából azt bizonyítja, hogy az őket létrehozó és elnyomó kormány a felelős ezért az egész konfliktusért. Ez is bőven mutat hasonlóságot, napjainkban népszerű mozgalmakkal, gondoljunk akár a nők, akár az afroamerikaiak jogaiért és egyenlőségért harcoló mozgalmakra, szervezetekre. A Hands Across America nevezetű kezdeményezés, amit a film elején mutatnak egyébként valós kezdeményezés volt, 1986-ban lett volna esedékes, ami végül a pénz hiánya és az amerikai domborzati viszonyokra hivatkozva meghiúsult. Az utolsó jeleneteknek is külön szimbolikája, hogy míg a jó lehetőségekkel bíró felszíniek képtelenek voltak egyként harcolni egy közös célért, addig az a lentieknek sikerült.

A bevezetést ugyan kicsit hosszúra nyújtották, ugyanis mintegy fél óra telik el a filmből, mire először találkozunk az ellenséggel, azt viszont meg kell hagyni, ami az ezt követő másfél órában következik, arra fel kellett minket készíteni. A történet ugyanis a székünkhöz szögez minket, és a csavarokban bővelkedő fináléig feloldozást sem enged számunkra. Két nagyon fontos motívum is található, ami nagyon direkten az arcunkba van nyomva, ezek értelmezései is különbözőek lehetnek, ugyanis mind a nyulak, mind Jeremiás tizenegyedik passzusának tizenegyedik bekezdésének értelmezése, a néző egyéni feladata. A nyulak lehetnek az ártatlan áldozati állat szimbólumai is, csak úgy mint egy reflektálás a nagy cégek által finanszírozott, az állam által pedig jóváhagyott állatkísérletekre is. A Jeremiás könyvére való hivatkozásnak pedig a történetet spirituális, vallási alapokon történő megközelítés a célja.

„Ezért így szól az ÚR: Veszedelmet hozok rájuk, amely elől nem tudnak elmenekülni. Segítségért kiáltanak majd hozzám, de nem hallgatom meg őket.”

1d09c3a75c9bb43e7db135_42905257.jpg

Ez a rendkívül komplex alapokkal rendelkező történet van megkuszálva egy kis pszichológiai hadviseléssel, és brillírozó színészi játékokkal. Lupita Nyong’o kezdhet készülődni következő Oscar-jelölésére, ugyanis az ő rettenthetetlen anyatigris-veszélyes pszichopata vívódásának köszönhető az, hogy a film csak úgy úszkál az érzelmekben, és valószínűleg a Tizenkét év rabszolgaság óta ez volt a legátütőbb szerepe. Ez persze nehéz lett volna a hibátlan gyerekszínészi munka nélkül, főleg a Zora-t alakító Shadidi Wright Joseph előtt emelném meg a képzeletbeli kalapom.

Gyümölcsöző táptalaj lesz ez a film mindazoknak, akik a rettegésen túl értelmet is keresnek egy filmben, és azt sem bánják, ha ez bizony bővelkedik a közéleti kiszólásokban is. Jordan Peele következő filmjét hatalmas reményekkel várom, és bízom abban is, hogy a horror műfaja visszatalálhat eredeti útjára. Minden apró mozzanatra érdemes odafigyelni, de ha nem ezt helyeznéd a fókuszba, biztos vagyok benne, hogy napokon belül több száz ilyen videó is készül majd, melyben az easter eggek kerülnek terítékre.

Mint horror-thriller: 10/9
Mint Lupita Nyong’o: 10/9
Mint agytekervénytorna: 10/10

A bejegyzés trackback címe:

https://kepmutatokult.blog.hu/api/trackback/id/tr7914905340

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Képmutató

A filmes világ legmélyebb bugyraiba hívlak el titeket egy utazásra, mert igenis több van ma a filmekben, mint a látványpornó.

Friss topikok

Címkék

1960 (1) 2018 (3) 2019 (5) after life (1) alelnök (1) amazon (1) anime (1) aquaman (1) avengers (2) barry (1) batman (1) bojack horseman (1) boondocks (1) bosszúállók (1) brad pitt (1) brie larson (2) captain marvel (1) chaplin (1) charlie angyalai (1) chernobyl (2) christian bale (1) csernobil (1) csodálatos fiú (1) dc (3) diktátor (1) disney (1) doku (1) dramedy (1) elton john (1) emmy (1) euphoria (1) filmek (25) finn (1) free solo (1) friss (16) green book (1) hbo (4) heavy túra (1) hetedik (1) highwaymen (1) hiraeth (1) hitchcock (1) horror (1) ígyneveldasárkányodat (1) into the spiderverse (1) jake gylenhall (1) james bond (1) jason momoa (1) joker (1) képregény (1) kertvárosi gettó (1) kevin costner (1) kevin spacey (1) kibeszélő (1) kritika (14) kritikák (1) kritka (1) kult (1) lovedeathandrobots (1) lupita nyongo (1) magyar (2) magyar film (1) mandalorian (1) marvel (3) marvel kapitány (1) metal (2) mi (1) national geographic (1) netflix (9) oscar (3) pókember (1) politika (1) prem (5) premier (5) premierek (4) random (1) rekord (1) retro (2) ricky gervais (1) rlsm (1) robert pattinson (1) rocketman (1) sam rockwell (1) seasonone (1) sex education (1) shazam (1) sony (1) sorozatok (14) sötét főnix (1) spiderman (1) stan lee (1) steve carrel (1) strangerthings (1) színház (1) taika waititi (1) thesouthernoracle (1) thor (1) thor4 (1) timothée chalamet (1) trailer (1) trilógia (1) trónokharca (1) trónok harca (3) undone (1) us (1) utolsóévad (1) végjáték (3) velvet buzzsaw (1) video (4) warner (2) watchmen (1) woody harrelson (1) you (1) záróévad (3) zene (1) zöld könyv (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása