Képmutató

a kultblog

Psycho (1960) – Retro KRITIKA

Alfred Hitchcock géniuszáról aligha van olyan filmértő, vagy filmkedvelő a világon, aki még nem hallott. Megkérdőjelezhetetlen jövőbelátása, tökéletes kamerakompozíciói és a mai napig páratlan zenei betétek filmtörténeti alapkővé emelték majd minden filmjét, természetesen, amiket elsősorban emlegetni szoktak azok nem mások, mint a Psycho, valamint a Madarak. A ’60-as, ’70-es, ’80-as évek filmjeinek kifejezetten rosszul állnak az évek, meglátszik a technológia hiánya, a filmek dinamikája is rengeteget változott, sőt a színészi játékok nagy részén is rosszul fogott az idő vasfoga. A Psycho-t megtekintve viszont teljesen más konzekvenciára jutottam, nézzük is meg, miért.

psycho-shower-scene-mother-620.jpg

A történet egy pszichés hullámvasútnak tudható be, ugyanis már az elejétől fogva rejtélyekre épít. A főszereplő Marion (Janet Leigh) civil munkáját hátrahagyva egy nagyobb pénzösszeggel menekül el városából, ahol majd egész életét leélte, mindezt feláldozva a bizonytalan, reszketéssel teli jövőért. Céljai nem feltétlenül megalapozottak, ám nincs is sok idő arra, hogy az ő karaktere felépüljön, ugyanis Normannel (Anthony Perkins) való találkozása hirtelen megváltoztatja a történet, addigi konzekvens folyását.

Norman Bates karaktere egyszerűen zseniális bevezetést kap, ugyanis egy egyértelműen zaklatott elmét láthatunk, mégsem tudnánk egyértelműen kijelenteni azt, hogy ő a film negatív karaktere. Sokkal inkább az események elszenvedőjének tűnik a sztori bő háromnegyedéig, majd az utolsó fél óra egy akkora plot twistet mutat be, amely mind pszichológiai, mind pedig filmes szempontból teljesen valós és visszagondolva teljesen megindokolható. Norman édesanyja a sztori Schrödinger macskája, ugyanis létezését kérdőjelek fedik, és csupán az utolsó fél órában kezdünk el tiszta képet látni róla.

psycho-810x400.jpg

Több mindenben is mert olyat húzni ez a film, amit ma már egyszerűen nem mernek meglépni a készítők a profitkieséstől tartva, és éppen ezek a mozzanatai tudták, nem csak kultstátuszba emelni a filmet, hanem egyértelműen a filmgyártás fellegvárába is repíteni. A főszereplő szálának lezárása a történet közepén, majd egy egészen új főhős/antihős felépítése, és misztériummal való felruházása nem volt elhanyagolható rendezői feladat, Hitchcock mégis parádés megoldást alkalmazva teljesítette, amit az alapanyag megkövetelt. Technikai szempontból természetesen meglátszik egy-két helyen a film kora - főleg a késelések területén -, de ez mind-mind elhanyagolható a klasszis narratíva mellett. A pszichológiai töltete a mai napig borzasztóan erős és traumatikus, ami majd hatvan év távlatából pont annyira klasszis teljesítmény, mint az alázene. A film kiváló összhangot teremt a történet és a zene világával, és utóbbi nemcsak, hogy helyt áll napjainkban is, hanem egyenesen reprodukálhatatlan.

Mint thriller: 10/10
Mint Anthony Perkins: 10/10
Mint ’nem fogok tudni aludni’: 10/10

A bejegyzés trackback címe:

https://kepmutatokult.blog.hu/api/trackback/id/tr914905274

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Képmutató

A filmes világ legmélyebb bugyraiba hívlak el titeket egy utazásra, mert igenis több van ma a filmekben, mint a látványpornó.

Friss topikok

Címkék

1960 (1) 2018 (3) 2019 (5) after life (1) alelnök (1) amazon (1) anime (1) aquaman (1) avengers (2) barry (1) batman (1) bojack horseman (1) boondocks (1) bosszúállók (1) brad pitt (1) brie larson (2) captain marvel (1) chaplin (1) charlie angyalai (1) chernobyl (2) christian bale (1) csernobil (1) csodálatos fiú (1) dc (3) diktátor (1) disney (1) doku (1) dramedy (1) elton john (1) emmy (1) euphoria (1) filmek (25) finn (1) free solo (1) friss (16) green book (1) hbo (4) heavy túra (1) hetedik (1) highwaymen (1) hiraeth (1) hitchcock (1) horror (1) ígyneveldasárkányodat (1) into the spiderverse (1) jake gylenhall (1) james bond (1) jason momoa (1) joker (1) képregény (1) kertvárosi gettó (1) kevin costner (1) kevin spacey (1) kibeszélő (1) kritika (14) kritikák (1) kritka (1) kult (1) lovedeathandrobots (1) lupita nyongo (1) magyar (2) magyar film (1) mandalorian (1) marvel (3) marvel kapitány (1) metal (2) mi (1) national geographic (1) netflix (9) oscar (3) pókember (1) politika (1) prem (5) premier (5) premierek (4) random (1) rekord (1) retro (2) ricky gervais (1) rlsm (1) robert pattinson (1) rocketman (1) sam rockwell (1) seasonone (1) sex education (1) shazam (1) sony (1) sorozatok (14) sötét főnix (1) spiderman (1) stan lee (1) steve carrel (1) strangerthings (1) színház (1) taika waititi (1) thesouthernoracle (1) thor (1) thor4 (1) timothée chalamet (1) trailer (1) trilógia (1) trónokharca (1) trónok harca (3) undone (1) us (1) utolsóévad (1) végjáték (3) velvet buzzsaw (1) video (4) warner (2) watchmen (1) woody harrelson (1) you (1) záróévad (3) zene (1) zöld könyv (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása